Vi kårede vinderen af Vejles Klimapris 2024 til Klimadag på RCV den 24. februar. Det blev Loppeudvalget hos KFUM spejderne i Egtved, som løb af med flest stemmer. Stort tillykke!

Her kåres vinderen af Vejles Klimapris 2024

Med Vejles Klimapris hylder vi hvert år dem, som gør en forskel for klimaet. I 2024 havde vi fokus på Ressourcer og Genbrug. Ud af de mange indstillede kandidater valgte Vejle Kommunes Klima, Natur og Miljøudvalg fire finalister. Vinderen blev fundet gennem en afstemningen, hvor alle kunne stemme på deres favorit.

Mød alle de nominerede finalister til Vejles Klimapris 2024

Mød de nominerede til Vejles Klimapris
KLIMAAMBASSADØRERNE - ØSTERBO Netværk af klimabevidste beboere, som gør en grøn forskel i boligforeningen
LOPPEUDVALGET – KFUM SPEJDERNE I EGTVED Giver affald nyt liv ved at omdanne storskrald til loppefund
MILVA Digital miljø- og ressourcekortlægning for genbrug af byggematerialer
REFASHION VEJLE Tøjbytteskabe og -events på uddannelsessteder, museer og biblioteker i kommunen

Information om Vejles Klimapris

• Krav til kandidater

Vi ønsker at finde dem, som gør en ekstraordinær indsats for at udnytte vores ressourcer bedst muligt, så vi beskytter klima, natur og miljø.

• Kandidater til klimaprisen kan være enkeltpersoner og grupper af personer/foreninger eller virksomheder, som har gjort en ekstraordinær indsats for at optimere udnyttelsen af ressourcer mere bæredygtigt.
    • Kandidater skal have gennemført konkrete initiativer eller handlinger ude i hjemmene, på arbejdspladsen, på skolen eller i foreningen.
    • Kandidater til Vejles Klimapris skal være beliggende/bosat i eller arbejde/studere inden for Vejle Kommune.

Du kan nemt indstille kandidater ved at udfylde formularen - du skal bare kort beskrive, hvorfor du indstiller kandidaten og hvilken effekt kandidatens indsats har haft.

• Hvordan findes vinderen?

Indstillede kandidater bedømmes ud fra kriterier om bæredygtighed og positiv klimaeffekt, samt om indsatsen tjener som eksempel og inspiration for andre – både i stor og lille skala.

1. Alle indstillinger bliver screenet af Vejle Kommunes klimasekretariat, som udvælger de bedste kandidater.
    2. Ud fra de bedste kandidater nominerer Klima, Natur og Miljøudvalget 3-5 kandidater, som bliver kontaktet af klimasekretariatet. Der produceres en kort video om hver udvalgt kandidat.
    3. Vinderen af Vejles Klimapris afgøres ved en online afstemning i løbet af februar 2024, hvor alle kan stemme på deres foretrukne kandidat.
    4. Vinderen kåres på Klimadag og RCV's 1 års fødselsdag den 24. februar 2024 på Ressource Center Vejle.
  • Hvad kan man vinde?

Ud over titlen som Vejles Klimahelt vinder man en unik pokal, skabt af den lokale kunstner Lucy Read.

Hun arbejder med genbrugs- og bæredygtige materialer og til pokalen brugt genanvendt træ og genbrugt sølv og så er hun inspireret af Vejles smukke landskab. Hør hendes fortælle om sin kunstneriske proces i videon nederst.

Pokalen er en vandrepokal, som året efter skal videre til den næste vinder af Klimaprisen. Vinderen(ne) får dog lov at beholde et helt særligt element af pokalen, som kan anvendes som smykke, pin eller slipsenål.

• Hvorfor en Klimapris?

Vi har et mål om at blive klimaneutrale inden 2050. Men det kræver, at vi alle sammen gør en indsats.

Det allerstørste CO2-reduktionspotentiale ligger nemlig i ændringer af vores adfærd i hverdagen. Hvis vi tilegner os gode klimavaner og træffer grønne valg, kan vi gøre en kæmpe forskel.

Vejles Klimapris vil derfor hædre dem, som går forrest med at udvise klimabevidst adfærd, reel handling og skabe grønne forandringer. Det kan være nogen du kender eller dig selv!

Hør kunstneren bag Vejles Klimapris fortælle om den

Vejles Klimapris er skabt af kunstner Lucy Read. Hun har brugt genanvendt træ og genbrugt sølv og så er hun inspireret af Vejles smukke landskab.

Hør hendes fortælle om sin kunstneriske proces og Vejles Klimapris nedenfor:

Sidst opdateret: